Pensament repetitiu

Pensaments repetitius

Pensaments repetitius

Quan la nostra ment no fa més que donar voltes i més voltes als nostres pensaments inútilment i ens produeix  sentiments negatius, el resultat és esgotador. No trobem respostes o solucions vàlides i acabem en un carreró sense sortida: “No me’n surtiré”, “Sóc incapaç com sempre”, “La meva vida no té sentit”, “No puc concentrar-me”.

Ens deixem atrapar per una quantitat de pensaments i sentiments negatius que ens aclaparen i interrompen el nostre funcionament diari i el nostre benestar: Et costa dormir al vespre després d’una petita errada en el treball, o després d’un control mèdic rutinari, o després d’una discussió i et quedes “enganxat” pensant el què vas dir malament o què podries haver dit.

La preocupació intensa, resulta nociva perquè afecta la nostra capacitat per a obtenir respostes i solucions als nostres problemes, produeix desmotivació i ens bloqueja en una posició repetitiva, la qual, finalment, pot arruinar la nostra salut física i mental, provocant-nos trastorns com la gastritis, mals de cap, hipertensió, o bé depressió i ansietat, així com abusar del consum de drogues com l’alcohol, café o tabac.

D’aquesta manera, les tensions a les quals t’enfrentes et semblen majors, no trobes solucions adequades i et sents cansat.

No es tracta de reprimir aquest tipus de pensaments sinó de considerar-los i analitzar-los a fons. Si el pensament és causat pel hàbit, és un fet indicatiu i resulta important advertir que només es tracta d’una repetició i còpia mecànica, per tant, això no és pensar en absolut. Al no donar importància a aspectes de la nostra vida, salut, relacions o circumstàncies, no s’ha donat al pensament repetitiu el temps necessari per a completar-se. Seria com comparar-ho amb una carta que has començat a escriure però que mai acabes i això t’irrita. Per aquest motiu, el pensament divaga i es torna repetitiu.

Si segueixes el curs dels teus pensaments, amb atenció cuidadosa, desinteresada i passivament conseguiràs una concentració essencial per la comprensió real.

Com deslliurar-te d’aquests pensaments?

* Tens què saber que pensar més no és pensar millor, observar els nostres pensaments i saber detectar-los quan estan començant a rondar-nos d’una manera inútil i esgotadora.

* Prèn-te un respir. Surt a passejar, cuina, llegeix un llibre, juga amb els teus fills, escolta música que t’agradi, fes manualitats,…

* Mou-te, l’activitat física ens repercuteix positivament en el nostre estat d’ànim.

* Anota el teu problema, recorda la carta inacabada de la què parlava abans i dedica un moment oportú per a tractar-lo amb les condicions adequades i poder considerar-lo situante a una distància que et permeti veure amb claredat i perspectiva.

* Practica la meditació, t’ajudarà a prendre distància de les teves obsessions.

Advertisements

4 pensaments sobre “Pensament repetitiu

  1. Retroenllaç: Què és la psicologia del desenvolupament? « Psicologiacat

  2. Retroenllaç: Mètodes en la psicologia del desenvolupament. « Psicologiacat

  3. Retroenllaç: Si les coses no han esdevingut com esperàvem | Psicologiacat

  4. Retroenllaç: El temps vola | Psicologiacat

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s