Què és l’esquizofrènia?

“Quan em demanen que expliqui l’esquizofrènia, pregunto:

Saben què quan somnien algunes vegades,  estan en els somnis i alguns d’ells es perceben com a malsons reals?

La meva esquizofrènia va ser com si estigués caminant a través d’un somni. Però tot al meu voltant era real. Per moments, el món actual em sembla avorrit i em pregunto si m’agradaria tornar enrere al meu somni esquizofrènic, però aleshores m’enrecordo de totes les experiències aterradores i horripilants”.

Stuart Emmons, Craig Geisler, Kalman J. Kaplan i Martin Harrow, Vivint amb la esquizofrènia, 1997.

L’esquizofrènia, generalment, es produeix durant l’adolescència tardívola. Afecta als homes i a les dones per igual, i pot donar-se en totes les cultures.

Es manifesta en forma de pensaments desorganitzats, xerrameca sense sentit i deliris, que poden ser producte d’una falla en l’atenció selectiva; percepcions distorsionades, que inclouen les al·lucinacions, i emocions i accions inapropiades. És estrany que es tracti d’un sol episodi.

L’esquizofrènia és un conjunt de trastorns que emergeixen gradualment a partir d’un historial crònic d’inadequació social, del qual el pronòstic és pessimista, o de sobte, com a reacció de l’estrès, en aquest cas les perspectives de recuperació són millors.

Són molts els factors que convergeixen per a crear l’esquizofrènia. Igualment que amb la depressió, els investigadors han relacionat determinades formes d’esquizofrènia amb anormalitats cerebrals, en aquest cas, amb cavitats cerebrals dilatades plenes de líquid o amb el augment de receptors per al neurotransmissor dopamina, conegut com un factor important en l’esquizofrènia. Els estudis sobre bessons i individus adoptats també apunten a la predisposició genètica que, junt amb els factors ambientals, poden provocar l’esquizofrènia.

Deixa un comentari

